My photo
seorang budak biasa. yang tidak istimewa.. hanya berfikiran lain sedikit dari orang kebiasaan. minda aku sering lari. dan jiwa aku sering dikejar. roh dan jasad bergaduh semasa aku sedang mengawal situasi huru hara di sudut kotak berwarna tanpa buncu

Wednesday, May 11, 2011

my fevret bawang!

aku adalah seorang yang meminati bawang (tapi lebih kepada bawang merah dan bawang besar), dalam masakan yang berbawang pasti aku akan habiskan bawangnya seperti contoh, tomyam, satey, sup dan sebagainya. aku suka makan bawang mentah2 bersama megi . sebenarnya bawang adalah sangat sedap jika nak diluahkan dari deria rasa aku. bagi aku, bawang boleh dimakan begitu sahaja. mungkin dimakan bersama roti kosong, dan masak sup bawang, sambal bawang, dan makanan ringan berunsur bawang. tengoklah bawang jika dihiris sungguh cantik patternya. lagi satu, dalam perubatan pun ada dirungkai kebaikan memakan bawang.
 : Dari wikipedia : "Beberapa penyelidikan telah dijalankan tentang kasiat bawang merah kepada kesihatan. Dari beberapa penyelidikan dan analisa yang telah dijalankan itu, ia mendapati bawang merah mengandungi 2 compound, iaitu sulphur compound seperti allyl propyl disulphida (APDS) dan flavonoids seperti quercetin. Flavonoid dipercayai mengurangkan risiko kanser, penyakit jantung dan kencing manis kerana ia mempunyai unsur-unsur anti-kanser, anti-bakteria, anti-viral, anti-allergenic dan anti-inflammatory. Dari penyelidikan terkini, bawang merah di dapati effektif terhadap sel kanser hati. Bawang merah didapati mengandungi 6 kali ganda kandungan phenolic berbanding bawang biasa. Bawang merah boleh menolong hati membuang toxins dari badan dan ia mempunyai saponins untuk menhindar dan membunuh sel kanser.
Bawang merah untuk didapati boleh menhindar kanser perut. Ia mengeluarkan anti-coagulant yang boleh mencairkan darah dan menujukkan tahap tinggi aktiviti anti-platelet yang baik untuk pesakit symptomatic antherosclerotic, kardiovaskular, serangan jantung dan strok. Ia juga membantu fungsi otak dan dengan itu mengurangkan risiko penyakit Alzheimer's. Bawang merah juga boleh mengurangkan tahap gula bagi mereka yang menpunyai kencing manis melalui menghadkan keberkesanan insulin dan meninggikan metabolisma glukosa.
Memakan bawang merah setiap hari boleh membantu tumbuhan tisu tulang dan mengurangkan risiko osteoporosis sehingga 20%. Ia mengandungi Prostaglandin A-1, agen yang kuat untuk mengurangkan tekanan darah (blood pressure). Kandungan sulfurnya juga boleh membantu kulit kelihatan muda."

6 comments:

Ak.Si.Sepet said...

sy suka bwang jugk.. sbb bwg kan merah! yeke?

Rex Hanif said...

mmg la bawang merah.. haha itu antara satu sbb. :) hey mkn bawang sedap tu

Nimbus said...

ketiak hangit

Rex Hanif said...

tak duke.. mula2 mkn bawang mesti rase lain macam.. tapi bila dah selalu mkn tarahal punya

bhume rizkhi said...

bawang?? nama pn da cute. khasiatnya cam superb!

Rex Hanif said...

betul tuu