My photo
seorang budak biasa. yang tidak istimewa.. hanya berfikiran lain sedikit dari orang kebiasaan. minda aku sering lari. dan jiwa aku sering dikejar. roh dan jasad bergaduh semasa aku sedang mengawal situasi huru hara di sudut kotak berwarna tanpa buncu

Friday, February 5, 2010

culture shock

apa yang hangpa tahu? aku pon tidaklah mengerti sgt...copy paste jer la tahu...haha, utk assgment kali ini.. aku pilih utk menaip dlm ni. feuuuhhh... lec terima tajuk ni. so aku ngn kumpulan aku.. 4 org.. nak bincang about ni... 

kegelisahan dan feel (terkejut, kekeliruan, dll.) yang dirasakan apabila seseorang terpaksa duduk dalam kebudayaan atau persekitaran sosial yang berlainan sama sekali, seperti ketika berada dinegara asing. Ia timbul akibat kesukaran dalam asimilasi kebudayaan baru, menyebabkan kesukaran bagi mengenali apa yang wajar dan tidak wajar. Sering kali ini digabung dengan kebencian moral atau estatik yang kuat mengenai sesetengah aspek budaya berlainan atau budaya baru.

No comments: